Oktatás, ismeretterjesztés helyzete

Ami máshol offtopik lenne, itt kitárgyalhatjuk.

Re: 9. kérdés - űrkötél

HozzászólásSzerző: Sanyi_Laci » 2014.06.30. 21:35

dgy írta:Pedig az egyik fontos relativisztikus eset, a skalármezőben (gyk: Higgs-mezőben) való mozgás pont ilyen. A mező által kifejtett négyeserő épp a H(x) Higgs-potenciál négyesgradiense - ez a téridő adott pontján határozottan mutat valamerre, és fütyül arra, milyen irányú az arra járó részecske sebessége. Ezért az erő itt általában nem merőleges a sebességre, négyes munkája nem nulla, így megváltoztatja a részecske (nyugalmi) tömegét.

Ez kelleni fog az emberiség energiaigényének megoldásához, valamint a WARP-drive-hoz is. Enélkül reménytelen. Így viszont úgy átírjuk a galaktikus történelmet, hogy csak lesnek! :D
Az effektust Novobátzky Károly fedezte fel 1950-ben Budapesten. Ezt két évvel ezelőttig kb ezer ember tudta, ma kb ötezer. Ha jelen cikket még tizen elolvassák, akkor 5010. :)

Nem 10 ember olvas minket, hanem 20, és már mindegyik tudja....:) De mindegyik elmondja minden kollégájának és családtagjának, mert most már érti is!:)
Avatar
Sanyi_Laci
 
Hozzászólások: 2313
Csatlakozott: 2014.03.14. 00:24
Has thanked: 247 times
Been thanked: 428 times

Re: 9. kérdés - űrkötél

HozzászólásSzerző: dgy » 2014.06.30. 22:00

Nem 10 ember olvas minket, hanem 20, és már mindegyik tudja....:) De mindegyik elmondja minden kollégájának és családtagjának, mert most már érti is!:)

Akkor már csak hétmilliárd embernek kell elmondani... Én harmincnyolc éve tanítom, így értem el kb ezer embert. A többi egyszerű szorzás kérdése.

dgy
Avatar
dgy
 
Hozzászólások: 1737
Csatlakozott: 2014.03.12. 21:40
Tartózkodási hely: Budapest
Has thanked: 111 times
Been thanked: 831 times

Re: 9. kérdés - űrkötél

HozzászólásSzerző: Sanyi_Laci » 2014.06.30. 22:09

dgy írta:Akkor már csak hétmilliárd embernek kell elmondani... Én harmincnyolc éve tanítom, így értem el kb ezer embert. A többi egyszerű szorzás kérdése.

Ne már, akkor honnan van a másik 4000? Megmondom: atomoktól a csillagokig Higgs előadás, csillagvaros.hu és kozmoforum.hu. Hiába, minek ide egyetem ha van média is... :(
Avatar
Sanyi_Laci
 
Hozzászólások: 2313
Csatlakozott: 2014.03.14. 00:24
Has thanked: 247 times
Been thanked: 428 times

Re: 9. kérdés - űrkötél

HozzászólásSzerző: Banzai » 2014.06.30. 22:14

Sanyi_Laci írta:Megmondom: atomoktól a csillagokig Higgs előadás, csillagvaros.hu és kozmoforum.hu. Hiába, minek ide egyetem ha van média is... :(


Boccs az off-ért a múltkor valaki egy elméleti fizikai kérdést tett fel a 'gyakorikérdések' oldalon és valaki, ottani emberke azt javasolta neki, hogy forduljon a kozmoforumhoz... jó volt látni! :)
banz.
Avatar
Banzai
 
Hozzászólások: 1269
Csatlakozott: 2014.03.14. 19:22
Has thanked: 155 times
Been thanked: 113 times
Név: T

Re: 9. kérdés - űrkötél

HozzászólásSzerző: Sanyi_Laci » 2014.06.30. 22:16

Banzai írta:Boccs az off-ért a múltkor valaki egy elméleti fizikai kérdést tett fel a 'gyakorikérdések' oldalon és valaki, ottani emberke azt javasolta neki, hogy forduljon a kozmoforumhoz... jó volt látni! :)

Az tényleg jó... :) Csak azt nem tudjuk, hogy végül hozzánk fordult-e.
Mondjuk lehet, hogy nehéz a regisztrációs kérdés. :) A botokat mindenesetre távol tartja.
Avatar
Sanyi_Laci
 
Hozzászólások: 2313
Csatlakozott: 2014.03.14. 00:24
Has thanked: 247 times
Been thanked: 428 times

Re: 9. kérdés - űrkötél

HozzászólásSzerző: Banzai » 2014.06.30. 22:20

Sanyi_Laci írta:Az tényleg jó... :) Csak azt nem tudjuk, hogy végül hozzánk fordult-e.


Igen, ő volt az aki a kvantummechanikai megfigyelhető mennyiségekről kérdezett... gondolhatod a gyak.kérdéseken milyen válaszokat kapott ... :)
banz.
Avatar
Banzai
 
Hozzászólások: 1269
Csatlakozott: 2014.03.14. 19:22
Has thanked: 155 times
Been thanked: 113 times
Név: T

Re: 9. kérdés - űrkötél

HozzászólásSzerző: Sanyi_Laci » 2014.06.30. 22:23

Ne már, akkor honnan van a másik 4000? Megmondom: atomoktól a csillagokig Higgs előadás, csillagvaros.hu és kozmoforum.hu. Hiába, minek ide egyetem ha van média is... :(

Pedig igen, a válasz tényleg az, hogy az egyetemeknek a tudás fenntartásában és ha lehet a bővítésében van szerepük, és csókolom. A TERJESZTÉSBEN pedig a média kellene jeleskedjen, de hát csak VVn+k, vacsoracsata, Budapest éjjel-nappal, Barátok közt, győzi-fásy-kannácska sokszög és más szarok folynak belőle, mert "erre van igény". A nagy francokat. Ki nem sz**rja le, hogy mire van igény? Ha csak azt néznénk, hogy mire van igény még mindig boszorkányokat égetnénk délutánonként, mert arra lenne. A média felelőssége óriási az ismeretterjesztésben, de már jó negyedszázada ezt rátestálják a felsőoktatásra, amitől az is lerohad. Mert a középszintű oktatás is lerohadt, de azt gondolják menteni lehet a menthetetlent egy szinttel feljebb. Hát: nem. Éppenhogy nagyon nem. Ami el lett b@szva középszinten, azt felsőszinten nemhogy nem lehet helyrehozni, de még inkább azt is tönkreteszi.
/ON
Avatar
Sanyi_Laci
 
Hozzászólások: 2313
Csatlakozott: 2014.03.14. 00:24
Has thanked: 247 times
Been thanked: 428 times

Re: 9. kérdés - űrkötél

HozzászólásSzerző: Antares » 2014.06.30. 23:53

Biztos sokan ismerik itt ezt a két Tomcat-videót, de ha valaki mégsem...

http://vimeo.com/11690875
https://www.youtube.com/watch?v=PyMhBoqjAvk
Antares
 
Hozzászólások: 256
Csatlakozott: 2014.03.26. 04:38
Has thanked: 72 times
Been thanked: 17 times

Re: 9. kérdés - űrkötél

HozzászólásSzerző: dgy » 2014.07.01. 01:18

A média felelőssége óriási az ismeretterjesztésben, de már jó negyedszázada ezt rátestálják a felsőoktatásra, amitől az is lerohad. Mert a középszintű oktatás is lerohadt, de azt gondolják menteni lehet a menthetetlent egy szinttel feljebb. Hát: nem. Éppenhogy nagyon nem. Ami el lett b@szva középszinten, azt felsőszinten nemhogy nem lehet helyrehozni, de még inkább azt is tönkreteszi.

Határozottan tiltakozom!

A felsőoktatásban működők nem azért foglalkoznak tudományos ismeretterjesztésel, mert ezt a "médiafeladatot" valakik (a média vagy a politika) rájuk testálták, és azonnal abba is hagynák, ha a média "ismét" magára vállalná e nemes feladatot!

A helyzet ennél sokkal komplexebb.

Mi azért tartunk ismeretterjesztő előadásokat (a magam részéről pont 29 éve), mert saját, belső késztetésünk ösztönöz arra, hogy amit tudunk, amit szépnek, érdekesnek éls izgalmasnak tartunk, azt minél több emberrel megismertessük. Természetesen nem egyetemi szinten, sok matekkal megspékelve, hanem közérthető fordításban, hasonlatokkal, metaforákkal - ezek megfelelő megválasztása, kitalálása és előadása külön mesterség, hogy azt ne mondjam: művészet. És persze különböző témákról, különböző szinten, különböző részletességgel beszél az ember egy általános iskolai vagy gimnáziumi meghívás esetén, az egyetemre készülő középiskolásokat lelkesíteni kívánó Atomcsill sorozatban avagy a Nemzetközi Fizikai diákolimpiára készülő diákcsoportnak, amatőrcsillagászoknak a Polarisban - és persze megint más műfaj egy rádióbeli vagy tv-beli előadás, beszélgetés, egy cikk megírása a Természet Világába vagy egy napilapba, az Origó tudományos rovatába vagy az ehhez hasonló fórumokra.

Másrészt nézzük meg azt a helyzetet, amikor a média még nemcsak Győzikével foglalkozott, hanem tudományos ismereteket is terjesztett. Amikor középiskolás voltam (a hatvanas évek végén), lelkesen néztem a tv-ban a Tudósklubot, amit - na ki? - Marx György fizikus professzor (későbbi témavezetőm) vezetett. Ott a természet- és társadalomtudományok neves művelői beszélgettek rendszeresen, számtalan aktuális és érdekes kérdéséről esett szó - nem középiskolás fokon. (Jómagam Marx György cikkei és médiabeli előadásai hatására határoztam el, hogy fizikus leszek.) Akkoriban sem az újságírók foglalkoztak tudományos ismeretterjesztéssel: a média csak lehetővé tette, hogy az adott tudományhoz és annak népszerűsítéséhez is értő, és ehhez affinitást érző egyetemi szakemberek (pl Jánossy Lajos, Sas Elemér, Benedek István stb) előadásai, kísérletei, magyarázatai rendszeresen eljussanak a nagyközönséghez. A felsőoktatás szakembereire akkor sem "rátestálták" ezt a feladatot, hanem maguk vállalták, önként, lelkesedésből és hivatástudatból.

Az ő emléküket és munkájukat csúfolja meg utólag is ez a hamis beállítás!

Az pedig végképp nem igaz, hogy az ismeretterjesztés feladata teszi tönkre az egyetemeket! Az egyetemeket a kormányok mindenkori ostoba és szűklátókörű tudománypolitikája, az állandó pénzügyi megszorítások, mindenható és mindenbe beleszóló komisszárok nyakunkba ültetése, teljesen nonszensz és életszerűtlen adminisztratív szabályok ránk erőltetése (amik felesleges, idegőrlő és megalázó végrehajtása az alapfeladatoktól, a kutatástól és az oktatástól veszi el az időt) teszi tönkre és viszi - néhány hónapon belül - végső romlásba. Az ismeretterjesztő funkció mindig is önként vállalt, szabadon választott tevékenysége volt és marad azoknak a lelkes egyetemi kutatóknak és oktatóknak, akik erre indíttatást éreznek, és a számtalan adminisztratív teher mellett időt is szakítanak rá. Az Atomcsill sorozat szervezőjeként tizedik éve csodálkozom és örvendezek azon, milyen lelkesen és örömmel vállalják az előadást a felkért oktatók és kutatók, mennyi energiát és lelkesedést szánnak a feladatra, milyen komolyan veszik (van, aki az egy órás ismeretterjesztő előadás megtartására utazott ide Amerikából!), és hogy a lehetséges előadók milyen széles köréből válogathatunk. Nem, nem ez teszi tönkre a felsőoktatást!

Ne keverjük ide azt a létező problémát, hogy az egyetemre érkező hallgatók tudásszintje és tudományos motiváltsága ma már katasztrofálisan alacsony, és szabadesésben zuhan tovább. A dolog nem a hallgatók, hanem az egész oktatási rendszer hibája. Ezért az egyetemeken mindenféle középiskola-pótló matek-, fizika- és egyéb "tudományos" (elemi szintű) tanfolyamot kell tartani a már felvett hallgatóknak, akár több féléven át. Ez valóban nagy terhet ró az oktatókra, és súlyosan demoralizáló hatású. Ez a nemszeretem (és megfelelő oktatási rendszerben nem a felsőoktatásra háruló) munka azonban nem keverendő össze az ismeretterjesztő funkcióval, de nem is a média műsorpolitikája okozza, és nem is annak esetleges megváltoztatása tudja megszüntetni (hanem az alap- és középfokú oktatás gyökeres átalakítása). Egy feladat hárulhat(na) ebben az ügyben a médiára: a fiatalság értékrendjének és motivációjának olyan befolyásolása, amelyben nagyobb hangsúlyt kapna a tudás és az ismeretszerzés mint önmagáért való, egyben a magunk, valamint a társadalom számára hasznosuló érték. Ilyen irányú értékrend- és műsorpolitika-változást azonban felesleges várnunk.

Összefoglalva: a Laci által leírtak súlyosan egyoldalúak, igaztalanok, és megcsúfolják a tudományos ismeretterjesztésben önzetlenül munkálkodók tegnapi, mai (és remélem: holnapi) tevékenységét.

dgy

These users thanked the author dgy for the post:
Banzai
Rating: 11.11%
 
Avatar
dgy
 
Hozzászólások: 1737
Csatlakozott: 2014.03.12. 21:40
Tartózkodási hely: Budapest
Has thanked: 111 times
Been thanked: 831 times

Re: 9. kérdés - űrkötél

HozzászólásSzerző: dgy » 2014.07.01. 01:26

Sanyi_Laci írta:Pedig igen, a válasz tényleg az, hogy az egyetemeknek a tudás fenntartásában és ha lehet a bővítésében van szerepük

Az egyetemek szerepéről és feladatáról egy karakteres és elgondolkodtató vélemény:

Csányi Vilmos: Az egyetemeket lelövik, ugye? Magyar Hírlap, 1995.július 8.

(a neten sajnos nem találtam meg, elolvasható a Van ott valaki? című tanulmánykötetben)

dgy
Avatar
dgy
 
Hozzászólások: 1737
Csatlakozott: 2014.03.12. 21:40
Tartózkodási hely: Budapest
Has thanked: 111 times
Been thanked: 831 times

Következő

Vissza: Beszéljük meg!

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég