Késnek az órák – de miért?

Késnek az órák – de miért?

HozzászólásSzerző: =^.^= » 2018.03.22. 15:22

Index.hu-s cikk:
Lehet, hogy az ön órája is január óta késik

Több mint egy hónapja, nagyjából január közepe óta késnek Európában azok az órák, amik az őket működtető elektromos hálózat elvileg állandó frekvenciájához igazodva mutatják a pontos időt


Jelenleg 5 perccel van elmaradva a tickek száma az UTC időhöz képest. Itt lehet nyomon követni az aktuális frekvenciát, illetve a késést: https://www.swissgrid.ch/swissgrid/en/h ... uency.html

Nekem nem sikerült pontosan kivennem az okát. Tudja valaki érthetőbben, pontosabban? Egyáltalán fizikai, technikai vagy gazdasági okai vannak?
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára =^.^= 2018.03.23. 19:34-kor.
Avatar
=^.^=
 
Hozzászólások: 142
Csatlakozott: 2017.04.17. 22:51
Has thanked: 13 times
Been thanked: 10 times
Név: Maci

Re: Késnek az órák -- de miért?

HozzászólásSzerző: G.Á » 2018.03.23. 01:06

Az európai hálózat alapfrekvenciája a fogyasztott és betáplált elektromos áram egyensúlyának megbillenése miatt hajszálnyival lecsökkent, és emiatt kezdtek késni az ehhez az állandónak gondolt 50 herzes értékhez igazított elektromos órák.

A váltakozó áramú hálózatok egyik alaptörvénye, hogy ha a fogyasztási igény nagyobb, mint a termelés, akkor a frekvencia csökken; ha pedig kevés a fogyasztó, akkor nő. (Ennek az elektromosenergiát előállító generátorok működési sajátossága az oka.) A rendszer stabilitását a hálózati felügyeletet ellátó nagy elosztórendszerek biztosítják. Az Európai Unióban a hálózati váltakozó áram szabványosított alapfrekvenciája 50 Hz, periódusideje pedig 0,02 másodperc. A valósi dejű hálózatifrekvencia-értéket mutató Swissgrid.com ezt úgy magyarázza, hogy az órák 50 oszcillációnként számolnak 1 másodpercet, ám ha a frekvencia nő, illetve csökken, a viszonyítási alap is megváltozik.


Sajnos az elektronikához csak kevéssé értek, de a lényeg talán a következő: (javítson ki valaki ha tévedek)

A fizika mögötte megérthető egy analógiával, a dombon felfelé biciklizés/vezetés példáján keresztül.
Ha a motor az autóban végeredményben konstans sebességű haladást nyújt, akkor a dombon felfelé több munkát kell végeznie, mint ha síkságon mennél.
Ha a teljesítménye konstans, akkor a kerekek fordulatszáma lecsökken.

Generátoroknál hasonló a helyzet. A hálózat nagyobb fogyasztásának az a hatása, hogy adott teljesítmény mellett a generátorok lelassulnak, a hálózati frekvencia ezzel együtt lassul.
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára G.Á 2018.03.23. 17:00-kor.

These users thanked the author G.Á for the post:
Zsolt68
Rating: 11.11%
 
G.Á
 
Hozzászólások: 1080
Csatlakozott: 2016.12.25. 15:27
Has thanked: 57 times
Been thanked: 293 times

Re: Késnek az órák -- de miért?

HozzászólásSzerző: Zsolt68 » 2018.03.23. 09:45

G.Á írta:Sajnos az elektronikához csak kevéssé értek, de a lényeg talán a következő: (javítson ki valaki ha tévedek)
Ez nem csak az elektronika sajátossága.
Habár ez egy nagy elosztott rendszer, ahol több erőmű táplálja be az energiát a hálózatba. Szükségszerű ezeket összeszinkronizálni, különben ún. lebegés lépne fel és időnként egymás ellen dolgoznának a generátorok. (Úgy is elképzelheted, mint rúgókból és tömegekből álló csatolt oszcillátor. Eltérő frekvencia esetén az energia fluktuál közöttük. Na erről az erőmű szinkronoiálásról taníthattak volna többet a mű egyetemen - az acélszerkezetek méretezése helyett.)

Van itt egy másik probléma is. Egy ilyen kiterjedt hálózat esetén már nem lehet elhanyagolni az 50 Hz hullámhosszát.
(Na erről nekem csak annyit tanítottak, hogy Szibériában a hosszú távvezetékek a teljesítmény jelentős részét kisugározzák: veszteség.)
Egy tetszőleges topológia esetén a háromszög egyenlőtlenség miatt semmiképpen nem lehet a váltakozó hálózati feszültség fázisszögét szinkronizálni. Valószínűleg ez speciális topológiai tervezést igényel. (Lásd még: számítógép hálózat koaxiális kábelen.)

G.Á írta:A fizika mögötte megérthető egy analógiával, a dombon felfelé biciklizés/vezetés példáján keresztül.
Ha a motor az autóban konstans teljesítményt nyújt, akkor a dombon felfelé több munkát kell végeznie, mint ha síkságon mennél.
Ha a teljesítménye konstans, akkor a kerekek fordulatszáma lecsökken.
Egy gépkocsi esetén a motor dinamikáját az biztosítja, hogy a teljesítmény görbe maximuma nem ugyanazon a fordulatszámon van, mint a nyomatéké. Hegynek felfelé lecsökken a fordulatszám, és ezzel együtt a teljesítmény is. Viszont a nyomaték meg kell növekedjen, különben a motor lefullad.

G.Á írta:Generátoroknál hasonló a helyzet. A hálózat nagyobb fogyasztásának az a hatása, hogy adott teljesítmény mellett a generátorok lelassulnak, a hálózati frekvencia ezzel együtt lassul.
Lényegében erről van szó, a fentebb említett bonyodalmakkal megspékelve.
Valószínűleg itt is olyan a helyzet, mint az ált.rel. távolság és egyidejűség problémája. Viszont lokálisan a spec.rel. érvényes. Úgy gondolom, hogy az elektromos hálózat esetén - habár az országok össze vannak kapcsolva -, a teljesítményt nagyjából azon a környéken kell betáplálni, ahol azt a fogyasztók felveszik. Ha távolabbról akarunk energiát juttatni egy térségbe, az mindenféle bonyodalmakat okoz. (Szóval nem az a baj, hogy nem fizetik a számlát. Hanem inkább az, hogy a szükséges teljesítményt nem táplálják be a fogyasztóhely közelében. De ezt ne tekintsétek szakvéleménynek.)
Zsolt68
 
Hozzászólások: 769
Csatlakozott: 2017.05.21. 20:50
Tartózkodási hely: Budapest
Has thanked: 376 times
Been thanked: 16 times
Név: Zsolt68

Re: Késnek az órák -- de miért?

HozzászólásSzerző: srudolf » 2018.03.23. 13:38

Pár gyakorlati megjegyzés a villamos hálózatról.
Amit betáplálnak azt a fogyasztók el kell használják, nincs hova tárolni.
Ha egyszer egy nagy generátort elindítanak, az sokáig fog működni, tehát számolni kell azzal, hogy termelt áramot ki fogja elhasználni.
Ki kell centízni, hogy mikor mekkora a fogasztás és az honnan lehet beküldeni, nagyon nagy távolságokon vesztességek vannak, minnél nagyobb a feszültség a vonalakon, annál kisebbek. A magassfeszültségű hálózatok légi telepítése komoly anyagi és technikai kihívás (oszlop, alap, szigetelés, kábel- mindennek odaszállítása a telepítési helyszínre- jó út általában nincs, nagyméretű daru felállítása, nagyméretű teherjárművek mozgatása, stb).
A magassfeszültségű vezetékek elektrosztatikus tere számottevő, nem szabad utakat és településeket keresztezni, szóval ez egy bonyolúlt tervezési probléma is. Sajnos módósítani és javítani is csak feszültség alatt lehet, ezeket a vonalakat nem lehet soha kikapcsolni.

These users thanked the author srudolf for the post:
Zsolt68
Rating: 11.11%
 
Avatar
srudolf
 
Hozzászólások: 370
Csatlakozott: 2014.05.23. 21:07
Tartózkodási hely: Sepsiszentgyörgy, Románia
Has thanked: 102 times
Been thanked: 60 times
Név: Csákány Tibor


Vissza: De miért?

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég