Közlekedés hatása

Ortvay feladatok megoldásainak tárgyalása.

Re: Közlekedés hatása

HozzászólásSzerző: dgy » 2018.04.01. 22:23

De az út szélességű köröknél sokkal nagyobb az, ha az útvonalterv szerint egy nagy kőrútat jár be egy autó. Ez persze bizonytalan, de gyakori, így ez a bizonytalanság sokkal nagyobb mint a kis körök összegei.

NEM.

Ez mind nem számít. Nem az egyes autók útvonalát kell követni. Lokálisan kell gondolkodni, mint a hidrodinamikában, az út egyes darabjait kell vizsgálni. És akkor az derül ki, hogy minden autóval szemben az út másik oldalán mindig jön egy ellenautó (kivéve a francia szabadságolás esetét). Az tökmindegy, hogy az eredeti és az ellenautó honnan jön és hova megy. Csak a helyi kis örvényeket, virtuális lokális körforgalmakat kell összeszámolni.

Nincs semmiféle bizonytalanság, nem szükséges részletesen ismerni az egyes autók mozgását. Olyan ez, mint a gázdinamika. A frászt érdekli az egyes molekulák cikkcakkos pályája. Minden értelmes makroszkópikus mennyiség enélkül is, pusztán az egyensúly tényéből kiszámítható.

Márpedig egy ország autóparkja is egyensúlyban van - különben valahol lenne egy (vagy több) nagy autótemető, ahol felhalmozódnának a kocsik.

A makroszkópikus egyensúlyból következik a lokális, utankénti egyensúly is - hacsak valami diktátor nem talál ki országos egyirányúsítást. De a rómaiaktól örökölt útfilozófiánk szerint az utak kétirányúak, nagyon ritka és ezért elhanyagolható kivételekkel.

Ha már elfogadjuk az útszakaszonkénti egyensúlyt a kétirányú forgalom között, akkor jöhet a korábban leírt számolásom. És mivel az egyáltalán nem érzékeny az út kanyarodó vagy egyenes voltára, irányára, ezért ezek a részletek sem érdekesek.

A számolás legingatagabb adata az, hogy egyszerre átlagosan hány autó van mozgásban. Ezt a "huszad" adatot olvastam valahol, nem tudom, hogy mérték meg. De ez legfeljebb egy nagyságrendnyi bizonytalanságot visz az eredménybe.

dgy

These users thanked the author dgy for the post (total 2):
TomZsolt68
Rating: 22.22%
 
Avatar
dgy
 
Hozzászólások: 1737
Csatlakozott: 2014.03.12. 21:40
Tartózkodási hely: Budapest
Has thanked: 111 times
Been thanked: 832 times

Re: Közlekedés hatása

HozzászólásSzerző: Carsac » 2018.04.01. 23:53

Mennyiben változtatná meg a nap hosszát, ha a Golf-Áramlat váltana irányt ahogy ez néhányszor már előfordult? Viszonylag kézzelfogható adatok is rendelkezésre állnak, az anyagáram 30 és 150 millió köbméter/s tengervíz stb.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gulf_Stream
Carsac
 
Hozzászólások: 2
Csatlakozott: 2018.04.01. 23:37
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Közlekedés hatása

HozzászólásSzerző: dgy » 2018.04.02. 00:08

ha a Golf-Áramlat váltana irányt ahogy ez néhányszor már előfordult?

A Golf-áramlat megfordulni nem tud, legfeljebb leállni, ha elolvasztjuk az arktiszi jeget.
Az is elég kellemetlen lesz.

dgy
Avatar
dgy
 
Hozzászólások: 1737
Csatlakozott: 2014.03.12. 21:40
Tartózkodási hely: Budapest
Has thanked: 111 times
Been thanked: 832 times

Re: Közlekedés hatása

HozzászólásSzerző: dgy » 2018.04.03. 19:25

Mennyiben változtatná meg a nap hosszát, ha a Golf-Áramlat váltana irányt?

A Golf-áramlat első közelítésben egy olyan köráramlatnak tekinthető, amely az óceán felszínén folyik északi irányba, és alatta, az óceán fenekén visszafelé. Az autóforgalomhoz hasonlóan ez is felbontható kis körökre, amelyek azonban nem vízszintes, hanem függőleges síkban helyezkezdnek el, és ez a sík észak-déli irányú. A kis körök impulzusmomentuma ezért kelet-nyugati irányú vektor lesz. Ennek megfordítása nem változtatja meg a Föld forgásához tartozó tengelyirányú perdületet.

Ez persze elég durva közelítés. Az első finomításban azt kellene figyelembe venni, hogy az áramlás nem pontosan észak-déli, hanem északkeleti irányú, ezért a perdületnek északi irányú komponense is van. Jóval nehezebb azt is beleszámolni, hogy a mélységi ellenáramlat nem pontosan a felszíni áramlat alatt fut az ellenkező irányba.

És persze egy realisztikus számolásnak azt is számításba kellene vennie, hogy a Golf-áramlat nincs egyedül, hanem folytatódik a többi óceánra is kiterjedő globális áramlási rendszerben. Nem lehetne tehát csak úgy egymagában az egyik áramlatot megfordítani. No és a végső ellenvetés: ezek az áramlatok nem véletlenül futna arra, amerre. Az egész Földre, a légkörre és az óceánra kiterjedő só- és hőenergia-szállító rendszer végső hajtóereje a napsugárzás, a konkrét geometriai viszonyokat pedig a kontinensek elhelyezkedése mint peremfeltétel állítja be. Ez a rendszer egyszerűen nem tud ellenkező irányba működni. Nem lehet parancsszóra megfordítani - szemben az emberi önkény által kialakított, és épp ezért az emberi önkény által meg is fordítható közlekedési rendszerrel.

dgy
Avatar
dgy
 
Hozzászólások: 1737
Csatlakozott: 2014.03.12. 21:40
Tartózkodási hely: Budapest
Has thanked: 111 times
Been thanked: 832 times

Re: Közlekedés hatása

HozzászólásSzerző: Carsac » 2018.04.05. 20:29

dgy írta:
Mennyiben változtatná meg a nap hosszát, ha a Golf-Áramlat váltana irányt?

A Golf-áramlat első közelítésben egy olyan köráramlatnak tekinthető, amely az óceán felszínén folyik északi irányba, és alatta, az óceán fenekén visszafelé. Az autóforgalomhoz hasonlóan ez is felbontható kis körökre, amelyek azonban nem vízszintes, hanem függőleges síkban helyezkezdnek el, és ez a sík észak-déli irányú. A kis körök impulzusmomentuma ezért kelet-nyugati irányú vektor lesz. Ennek megfordítása nem változtatja meg a Föld forgásához tartozó tengelyirányú perdületet.

Ez persze elég durva közelítés. Az első finomításban azt kellene figyelembe venni, hogy az áramlás nem pontosan észak-déli, hanem északkeleti irányú, ezért a perdületnek északi irányú komponense is van. Jóval nehezebb azt is beleszámolni, hogy a mélységi ellenáramlat nem pontosan a felszíni áramlat alatt fut az ellenkező irányba.

És persze egy realisztikus számolásnak azt is számításba kellene vennie, hogy a Golf-áramlat nincs egyedül, hanem folytatódik a többi óceánra is kiterjedő globális áramlási rendszerben. Nem lehetne tehát csak úgy egymagában az egyik áramlatot megfordítani. No és a végső ellenvetés: ezek az áramlatok nem véletlenül futna arra, amerre. Az egész Földre, a légkörre és az óceánra kiterjedő só- és hőenergia-szállító rendszer végső hajtóereje a napsugárzás, a konkrét geometriai viszonyokat pedig a kontinensek elhelyezkedése mint peremfeltétel állítja be. Ez a rendszer egyszerűen nem tud ellenkező irányba működni. Nem lehet parancsszóra megfordítani - szemben az emberi önkény által kialakított, és épp ezért az emberi önkény által meg is fordítható közlekedési rendszerrel.

dgy


Köszönöm a válaszod! A kérdés nem volt teljesen elrugaszkodott a valóságtól, mert a nem is olyan távoli múltban fennálltak olyan viszonyok a térség tengervíz sótartalmában és hőmérsékletében, mely a Golf-Áramlat irányváltásához vezetett. Kb. 10000 éve állt be a jelenlegi állapot. De hogyan igazodott ez a Nagy Szállítószalaghoz, mely nyilván akkor is létezett már, fogalmam sincs.
https://www.livescience.com/10226-atlan ... finds.html
https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 141541.htm
Carsac
 
Hozzászólások: 2
Csatlakozott: 2018.04.01. 23:37
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Előző

Vissza: Ortvay Rudolf verseny feladatai

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég

cron